fbpx

Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania

Arad-Ghioroc-Pancota este prima cale ferata electrificata de pe teritoriul Romaniei. Numita si Arad-Podgoria, linia este construita in anul 1906 si data in folosinta in 1913. Pe o distanta de 58,318 km, aceasta lega orasul Arad de localitatile Ghioroc, Pancota din zona viticola a Muntilor Zarandului de podgoriile Aradului si Radna pe Valea Muresului. Pana in anul 1965 a fost singura linie ingusta  electrificata si singura cale ferata ingusta. Trenul care circula pe aceasta ruta era denumit de locuitorii Aradului ,,Sageata Verde”, iar azi isi amintesc cu nostalgie de trenul electric

Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania
Zona Arad-Podgoria. Sursa foto: sageata-verde.uv.ro

- Publicitate -

Pe 25 septembrie 1905, Ministerul Comertului din Ungaria aproba unor oameni de afaceri realizarea unei linii ferate inguste catre Podgoria Aradului. Actul oficial primeste numarul 63611/24 septembrie 1905, primind si dreptul de a infiinta o societate care aiba in grija calea ferata timp de 90 de ani. Pe 4 octombrie, in acelasi an, Antoniu Petreffi si doctorul A. Steiner pun bazele ,,Societatii pe actiuni a caii ferate motrice de interes local Arad-Podgoria.

Licitatia de constructia este castigata de firma Henning & Hartwick din Berlin care, pe 11 decembrie 1905 incepe primele lucrari. Prima proba a garniturii de ecartament metric, cu vagonul Weitzer, ce functiona pe benzina, are loc pe 10 noiembrie 1906.

Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania
Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania: Sageata Verde. Sursa foto: Hans Oerlemans/sageata-verde.uv.ro

La sfarsitul lunii calea ferata era data in folosinta, astfel ca pe 30 noiembrie 1906 erau inaugurate trei sectiuni cu o lungime de 58,318 kilometri. Sageata Verde oprea in statia Ghioroc, iar de aici se impartea in Pancota si Radna. Atunci ca linia de tren ajungea in Arad, capatul de linie era Piata Podgoria, destul de aproape de Gara Centrala. Noua linie infiintata era destinata atat transportului de persoane, cat si transportului de marfa, care se realiza cu 2 locomotive cu abur.

Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania
Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania: documente linia electrificata Arad. Sursa foto: sageata-verde.uv.ro

Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania
Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania: documente linia electrificata Arad. Sursa foto: sageata-verde.uv.ro

Primul tren electric din Romania

Intregul proces de electrificare al liniei ferate nou infiintate va dura cativa ani, iar ultima inspectie are loc pe 4 aprilie 1913. Comisia Superioara a Ministerului Comertului din Ungaria pune avizul, iar linia se deschide pe 10 aprilie 1913. Alimentarea cu 1500 de Volti se facea din oras, din Arad prin statia Ghioroc.

Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania
Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania: Sageata Verde. Sursa foto: Hans Oerlemans/sageata-verde.uv.ro

Cele trei linii folosite erau: Arad-Ghioroc – cu o lungime de 22,3 kilometri, Ghioroc-Pancota -pe o distanta de 22,2 kilometri si Ghioroc-Radna – cu 13,9 kilometri.

In anul 1948, linia electrificata trece in subordinea Regionalei CFR Timisoara, care stabileste un tarif special, ca din ’82 sa ajunga la Compania de Transport Arad. Din 1964, parcursul liniei va fi oprit in cartierul Micalaca, ulterior la Combinatul Chimic.

Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania
Arad-Ghioroc-Pancota. Prima cale ferata electrificata din Romania: Orarul Sagetii Verzi. Sursa foto: Marius M./forumtrenuri.com

In anul 1983, orasul Arad se modernizeaza si sunt introduse tramvaie urbane pe prima linie ferata electrificata din Romania.

Arad-Ghioroc-Pancota: Sfarsitul liniei ferate care a facut istorie cu vin

Odata cu trecerea anilor trenul electric care a circulat intre Arad si Podgoria va fi dat uitarii, in anul 1991 se inchid segmentele Ghioroc-Pancota si Ghioroc-Radna. Transportul catre Pancota si Radna va fi preluat de autobuze, iar cel din Ghioroc de tramvaie.

Actualele rute ce folosesc vechea linie ferata ingusta electrificata, potrivit Wikipedia:

  • Linia 9 – Fat Frumos -> Piata Podgoria -> Renasterii (Calul Balan) -> Vama Micalaca -> Vladimirescu Moara -> Vladimirescu II
  • Linia 10 – Piata Romana -> Piata Podgoria -> Renasterii (Calul Balan) -> Vama Micalaca -> Vladimirescu -> Combinatul Chimic
  • Linia 11 – Fat Frumos -> Piata Podgoria -> Renasterii (Calul Balan) -> Vama Micalaca -> Vladimirescu -> Mandruloc -> Cicir -> Sambateni -> Ghioroc
  • Linia 12 – Piata Romana -> Piata Podgoria -> Renasterii (Calul Balan) -> Vama Micalaca -> Vladimirescu -> Mandruloc -> Cicir -> Sambateni -> Ghioroc
  • Linia 14 – Combinatul Chimic -> Mandruloc -> Cicir -> Sambateni -> Ghioroc
- Publicitate -

LASATI UN MESAJ

Va rugam sa introduceti un comentariu!
Va rugam sa introduceti numele aici

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ultimele articole

Ceremoniile naziste. Cum se folosea Hitler de propaganda?

Ceremoniile naziste au fost ridicate la rang de arta inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial. Astfel, partidul nazist nu avea doar rol de organizat...

Pelaghia Rosu. Eroina pasoptista a motilor. Cum a reusit sa puna pe fuga revolutionar...

De ce povestile extraordinare cu/si despre eroine, precum Pelaghia Rosu, nu sunt predate in scoala romaneasca? Oare aceste evenimente nu fac si ele pa...

K2-236B. India a descoperit o noua planeta. Un an dureaza aici 19,5 zile

K2-236B sau EPIC 211945201b este numele noii planete descoperite recent de catre oamenii de stiinta din India. Un eveniment important pentru aceasta t...

Procesul maimutei. Cum au creat valva teoriile lui Darwin, predate in scoala american...

Ati auzit de Procesul Scopes, in traducere libera ,,Procesul Maimutei''? Nici noi, pana sa citim ,,Discursuri care au schimbat lumea'' de Simon Sebag ...