Anul acesta se implinesc 55 de ani de cand cargoul Bucuresti a reusit sa intreprinda prima calatorie in jurul Pamantului. Echipajul format din 50 de persoane a stat pe ape timp de 133 de zile. Aceasta performanta a ramas si pana astazi in istoria navigatiei romanesti.

Bucuresti: Prima nava romaneasca ce a facut inconjurul lumii

La 11 august 1963 nava ”Bucuresti”se pregatea de marea aventura si parasea Portul Constanta cu directia Vest. Echipajul care se afla la bord era format din 50 de persoane, sub comanda capitanului Liviu Negut.

Prima nava romaneasca a facut inconjurul lumii in 4 luni si 11 zile. La data de 23 decembrie 1963, cargoul ajunsese in Portul Constanta, dupa ce inregistrase la bord 27.600 de mile. Ajutorul secund al navei ”Bucuresti”, potrivit TVRa fost Boris Cazacu si ofiterul III al a fost Romulus Moise, primul decan al Facultatii de Navigatie si director al Companiei Nationale Maritime Navrom.

''Bucuresti''. Prima nava romaneasca ce a facut inconjurul lumii
”Bucuresti”: Prima nava romaneasca ce a facut inconjurul lumii. Sursa foto: cugetliber.ro

Harta lumii – pe unde a ajuns Bucuresti

”Bucuresti” a infruntat marile si oceanele, Marea Neagra, Mediterana, Marea Caraibilor, Marea Rosie sau Oceanul Pacific.


Prima escala a cargoului a fost in Gibraltar. Traversarea Oceanului Atlantic catre Marea Caraibilor a durat timp de 17 zile. Dupa aproape 3 saptamani au ajuns la Havana pentru a descarca instalatii si tractoare pentru o fabrica de ciment. Din Guantanamo si Cienfuegos echipasjul romana a incarcat zahar pentru a-l transporta in China

''Bucuresti''. Prima nava romaneasca ce a facut inconjurul lumii
Bucuresti: Prima nava romaneasca ce a facut inconjurul lumii. Sursa foto: stiri.tvr.ro

De aici, Bucuresti a luat calea vastului Ocean Pacific. Deoarece nava venea dintr-o tara comunista, in Canalul Panama, odata ajunsi, s-au facut verificari multiple.

La Meridianul de 180 de grade echipajul a pierdut o zi, dar era prima nava romaneasca ce a ajuns aici.

Dupa 28 de zile de navigat pe ape, nava a ajuns in portul Xinjiang. In China s-a facut trocul, au lasat zaharul pentru a urca la bord stilouri, mingi de ping-pong, jucarii si alte articole care, in orezent, au invadat piata. Nava a continuat drumul spre Singapore, Sumatra, Capul Indiei, Somalia, Marea Rosie, Canalul Suez, Marea Mediterana, stramtorile Dardanele si Bosfor.

Dupa o calatorie in jurul Pamantului, care tinuse 133 de zile, ”Bucuresti” ajunge la 23 decembrie 1963 in Portul Constanta.

Ce s-a ales de mandria navigatiei romanesti? A avut destinul flotei romanesti, a fost dat la fiare vechi dupa zeci de ani de infruntat marile si transportat marfuri pe intreg mapamondul.

LASATI UN MESAJ

Va rugam sa introduceti un comentariu!
Va rugam sa introduceti numele aici