Anul acesta s-au implinit 104 ani de la inaugurarea unui proiect ambitios si a uneia dintre cele mai folosite cai navigabile, Canalul Panama. Acesta traverseaza istmul Panama in America Centrala pentru a lega doua oceane, Atlantic si Pacific. Canalal Panama este format din doua lacuri artificiale, trei seturi de ecluze si alte canale artificiale. Lacul artificial Alajuela este rezervorul canalului, cu o lungime de 76,9 kilometri.  

Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei
Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei. Sursa foto: upi.com

Canalul Panama: Munca titanica pentru una dintre cele mai traznitate rute maritime

Constructia aceste cai navigabile a reprezentat o provocare pentru ingineri si muncitori, dintre care 27.500 si-au pierdut viata. Importante cale navigabila permite navelor sa ocoleasca Pasajul Drake si Capul Horn, considerate extrem de periculoase.

Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei
Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei. Sursa foto: Wikipedia.org

De exemplul un vas care a plecat din New York spre San Francisco va parcurge, prin Canalul Panama, 9.500 de kilometri, fata de 22.500 de kilometri prin stramtoarea Magellan. O traversare a unui vas prin portiunea cuprinsa intre Atlantic si Pacific dureaza aproximativ 9 ore.

Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei
Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei. Sursa foto: publimix.ro
Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei
Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei: muncitori. Sursa foto: descopera.ro

Ideea construirii unei asemenea cai a aparut in secolul al XVI-lea in timpul Regelui Carlos al V-lea(Carol Quintul). Pe la 1880, sub conducerea lui Ferdinand de Lesseps (constructorul Canalului de Suez) s-a incercat deschiderea santierului. In timpul constructiei mii de oameni si-au pierdut viata in alunecarile de teren sau secerati de boli precum febra galbena sau malaria. Utilajele francezilor nu au mai facut fata si au decis sa se retraga. Statele Unite ale Americii au preluat si terminat lucrarea ampla, reusind sa inaugureze Canalul in anul 1914.

Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei
Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei. Sursa foto: dozadebine.ro
Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei
Canalul Panama. Unul dintre cele mai folositoare proiecte de inginerie, indispensabil navigatiei. Sursa foto: Wikipedia.org

De la deschidere si in prezent, canalul este un element indispensabil al navigatiei internationale. Operabil 24 din 24 de ore, asigura 5% din comertul naval, iar in urma modernizarilor din 2016 prin canal pot trece si nave de 300 de metri lungime.