Astazi, ecologisti, pasionati de mersul pe doua roti aleg bicicleta nu doar in escapadele din vacanta, dar si ca mijloc de locomotie prin orasele aglomerate ale lumii. Dar stiati ca primul vehicul cu doua roti era realizat din lemn?
Bicicleta: Mic istoric al celui mai indragit vehicul din istorie
Karl Friedrich Freiherr von Drais Sauerbronn este considerat cel mai mare inventator al timpului sau pentru ca a inventat ”Laufmaschine”. Potrivit Deutsche Digitale Bibliothek, aceasta era o bicicleta construita numai din lemn si fara pedale. Aceasta inventie bizara, dar foarte atragatoare necesita forta umana, astfel domnii se foloseau de picioare ca sa actioneze dispozitivul.
Bicicleta de lemn aparea in anul 1817 si l-a facut atat de celebru pe inventatorul sau incat acesta a fost alaturat numelor mari de la acea vreme, Carl Benz si Fratii Wright. Designul ei a ajutat la dezvoltarea modelelor din a doua jumatate a secolului al XIX-lea, iar Europa era inebunita dupa noua jucarie.
Vehicul pe doua roti actionat mecanic
In anul 1839, Kirkpatrick MacMillan, un fierar scotian, construieste si el un astfel de vehicul, doar ca propulsat mecanic, iar noul model avea si roti. Destul de greu de strunit, Macmillan a reusit in cele din urma sa porneasca intr-o calatorie spre Glasgow, de aproape 100 de kilometri in anul 1842. Aventura a durat 2 zile si i-a adus si o ”frumoasa” amenda de 5 silingi, deoarece accidentase o fetita. Inventia nu a brevetat-o, dar altii au vazut oportunitatea de a face bani buni cu noul vehicul, iar bicicleta, de-a lungul anilor, a fost atribuita mai multor personaje.
Velocipedul, stra-stra-strabunicul bicicletei
Pierre si Ernest Michaux sunt doua dintre aceste nume. In anul 1861, acestia vor crea o bicicleta cu manivela mecanica rotativa, cu pedale puse pe o mare roata frontala si o alta roata mult mai mica. Acesta era velocipedul, aparut in Anglia in 1868, iar in Bucuresti, primul model a fost vazut in 1869. Desigur, la 40 de ani dupa inventia lui Karl Drais, insa velocipedul este considerat ”stra-stra-strabunicul”bicicletei moderne.
James Starley si Penny Farthing au adus imbunatatiri velocipedului in anul 1871. De acum rotile aveau cauciuc, dar tot era dificil sa parcurgi distante mari cu aceasta masinarie. Nepotul lui James Starley, John Kemp Starley, alaturi de J.H. Lawson si Shergold au montat pe cadrul bicicletei o unitate de lant, conectata la roate din spate. Modelul a primit numele de ,,bicicleta sigura”, datorita scaunului jos. Anul 1885, Anglia este considerat anul in care s-a creat bicicleta moderna.
De-a lungul anilor au aparut o multime de modele, modelul de baza fiind pastrat, doar aduse unele imbunatatiri de echilibru, siguranta, materiale sau design. Lucruri care au putut duce la fabricarea bicicletelor pentru diverse activitati sau sporturi.
Inca de la inceput bicicleta a avut rol utilitar, pentru transport, folosita de postasi, cadre medicale sau ca un hobby. Sa nu uitam ca bicicleta este vedeta de necontestat in ciclism, in: ,,Turul Frantei”, ,,Turul Italiei”, ,,Turul Californiei”, ,,Turul Spaniei” sau ,,Turul Portugaliei”.