Concorde, regele inaripat al aerului a zburat prima oara in anul 1969, in 1976 a efectuat primul zbor comercial si nu s-a mai oprit timp de 27 de ani. Cu viteze record a reusit sa opereze zboruri in marile orase ale lumii, Paris, New York, Washington, Londra, dar sa ajunga si in destinatii exotice. Concorde are si doua recorduri mondiale pentru viteza: „Westbound Around The World” si „Eastbound Around the World”. In urma colaborarii britanico-franceze au fost produse doar 20 de modele Concorde.

Concorde: simbolul British Airways si Air France

Preocuparea omului modern pentru a ajunge la destinatie, in timp record, a existat dintotdeauna. In anii ’50, marile puteri, Marea Britanie, America, Franta si Uniuniea Sovietica se gandeau transportul pe calea aerului la viteze supersonice. Britanicii si francezii vor derula proiecte pilot in acelasi timp: Type 233 al celor de la Bristol Aeroplane si Caravelle al Sud Aviation. Din cauza costurilor exagerate, autoritatile din regat au convenit pentru o co-operare internationala.

Proiectul de dezvoltare al avionului supersonic a fost negociat ca un tratat intre Anglia si Franta la 28 noiembrie 1962. Companiile comerciale fuzionasera in British Aircraft Corp, resprectiv Aerospatiale.

Concorde. Avionul ce a zburat la viteze re
Avionul ce a zburat la viteze record timp de 27 de ani. Sursa foto: newatlas.com

Printre marile companii aeriene interesate de achizitionare se numarau: Lufthansa, American Airlines, Middle East Airlines, Panair do Brasil, Japan Airlines.

In anul 1965 se construiai prototipurile. In Marea Britanie s-a executat Concorde 002 la Filton, Bristol, ia in Franta-Concorde 001 la Toulouse. In urma testele de zbor cu cele doua prototipuri, Concorde 002 va efectua si un prim zbor in anul 1973, cu aterizare la Dallas.

Succesul era garantat, deja intrau si primele comenzi, insa nimeni nu avea sa prevada criza petrolului din 1973. Proiect era sustinut de ambele guverne, iar profitul realizat din vanzarea modelului ajungea in visteria statului.

Un singur model supersonic ajungea la fabuloasa suma de 23 de milioane de lire sterline.

Avionul ce a zburat la viteze record timp de 27 de ani

Proiectul supersonic le inselase asteptarile, atat francezilor cat si britanicilor. Din cauza pierderilor, in anul 1983, directorul British Airways, Sir John King convinge guvernul sa vanda nava Concorde unei companii comerciale.

Concorde. Avionul ce a zburat la viteze record timp de 27 de ani
Avionul ce a zburat la viteze record timp de 27 de ani. Sursa foto: beritatrans.com

Concorde reusea sa ajunga la destinatie in timp record. Viteza de croziera a avionului supersonic atingea aproximativ 2.200 de kilometri pe ora. De exemplu: pentru o cursa obisnuita Paris -New York, avionul supersonic ajungea in 3,5 ore, in timp ce un alt model avea nevoie de 7 ore.

In luna octombrie a anului 1992, cu ocazia aniversarii a 500 de ani de la debarcarea lui Cristofor Columb in Lumea Noua, Concorde a facut un adevarat spectacol. Compania americana Concorde Spirt Tours a organizat cursa Concorde-Air France in jurul lumii. Avionul supersonic a avut ca punct de plecare orasul Lisabona. In doar 32 de ore, 49 de minute si 3 secunde a inconjurat globul, cu doar 6 opriri pentru alimentare.

Concorde. Avionul ce a zburat la viteze record timp de 27 de ani
Avionul ce a zburat la viteze record timp de 27 de ani. Sursa foto: aviationcv.com

Concorde a batut recordul la viteza pe care il detine si astazi! In august anul 1995, aceeasi companie americana a operat o alta cursa, tot cu Concorde – Air France. De data aceasta, plecarea s-a facut din New York. Cursa a durat 31 de ore, 27 de minute si 49 de secunde.

Statul malaysian interzice patrunderea Concorde in spatiul aerian

In anul 1977, British Airways si Singapore Airlines vor opera zboruri intre Londra-Singapore-Bahrain. Insa, nemultumiti de zgomutul produs de Concorde, autoritatile malaysiene vor interzice patrunderea in spatiul aerian al tarii. Din aceasi cauza si zborurile catre India au fost orpite in 1980, iar ulterior va fi inchise si ruta Mexic-Whasington-New York.

25 iulie 2000, anul negru pentru cursele supersonice

Data de 25 iulie 2000 a fost declinul avionului Concorde Supersonic, companiile britanica si franceza au fost nevoite sa inchida mai multe zboruri.

Avionul Air France 4590 se va prabusi pe 25 iulie in anul 2000 in Gonesse, in Franta. Acccidentul aviatic, singurul cu o asemenea nava, s-a soldat cu 100 de pasageri decedati, 9 membri ai echipajului si 4 persoane la sol. Potrivit anchetei, condusa de autoritatile franceze, accidentul fusese produs de o placuta din titan al avionului DC-10-Continental Airlines. Aceasta intrase in cauciucul trenului de aterizare si produsese explozia rezervorului.

Pana in momentul producerii accidentului Concorde era considerat cel mai sigur avion comercial. Anii urmatori, pe fondul crizei economice si evenimentelor din 11 septembrie 2001, Concorde va fi retras complet la 26 noiembrie 2003.