LZ 129 sau dirijabilul Hindenburg a fost cel mai mare astfel de aparat de zbor, destinat transportului comercial de pasageri. Proiectat și construit de compania Zeppelin, dirijabilul a fost purtat in aer din martie 1936, timp de 14 luni, pana la accidentul din 6 mai 1937. Data la care se sfarsea prima cursa nord atlantice, din cel de-al doilea sezon de activitate. Lista celor decedati in incendiul declansat, in momentul aterizarii, la Lakehurst Naval Air Station din Manchester Township, New Jersey a cuprins 36 de persoane.

Dirijabilul Hindenburg. Dezastrul din 1937 care a schimbat lumea
Dirijabilul Hindenburg. Dezastrul din 1937 care a schimbat lumea. Sursa foto: Wikipedia.org

Dirijabilul Hindenburg, minunea tehnologica

Dirijabilul Hindenburg, numit asa dupa presedintele Germaniei, a realizat 17 curse deasupra Oceanului Atlantic si catre Brazilia.

Avea un volum de 200.000 de metri cubi, 4 motoare Daimler-Benz 602 diesel de 1.200 cp. La toatea acestea se adauga o viteza de 135 de km/h si o capacitate de 72 de pasageri. Hindenburg era o minune tehnologica pentru acele vremuri.

Dirijabilul Hindenburg. Dezastrul din 1937 care a schimbat lumea
Dirijabilul Hindenburg. Dezastrul din 1937 care a schimbat lumea: LZ 129 Hindenburg. Sursa foto: Wikipedia.org

Zeppelinul reuseste dubla traversare a Atlanticului, in vara lui 1936. O performanta reusita intr-un timp record de 5 zile, 19 ore si 51 de minute. La jumatate fata de timpul necesar parcurgerii oceanului cu vaporul.

Pe durata sezonului, Hindenburg a parcurs 308.323 km si a transportat 2.798 pasageri si 160 de tone de marfuri si corespondenta.

O calatorie cu dirijabilul Hindenburg nu era prea accesibila, in perioada Marii Depresiuni costul unui bilet fiind foarte mare. De exemplu, pentru cursa America-Germania, calatoria costa 400 de dolari. Asa ca pasagerii care isi permiteau acest lux erau artisti, sportivi, politicieni, industriasi sau oameni foarte bogati.

6 mai 1937 – prima cursa S.U.A – Europa, cu destinatia Lakehurst, New Jersey

Ziua de 6 mai se anunta una istorica. Americanii se pregateau de un adevarat spectacol, iar jurnalistii pandeau momentul pentru a difuza primii stirea. Insa, vantul puternic a amanat aterizarea dirijabilului celebru. Astfel ca, la ora 19 de abia, primea aprobarea sa coboare la sol, iar capitanul Max Pruss incepea manevrele necesare. Jumatate de ora mai tarziu capitanul lanseaza liniile de ancorare, insa nava este cuprina instant de flacari si este pusa la pamant in numai 37 de secunde.

Dirijabilul Hindenburg. Dezastrul din 1937 care a schimbat lumea
Explozia surpinsa pe camera a Dirijabilului Hindenburg. Sursa foto: Wikipedia.org

Din cei aproape 100 de pasageri, pentru care aceasta calatorie trebuia sa fie memorabila, pentru 36 dintre ei, inclusiv capitanul s-a dovedit a fi ultima.

Accidentul a fost multi ani subiect controversat, existand ipoteze potrivit carora insusi Adolf Hitler ar fi comandat incendiul. De altfel, potrivit ultimelor cercetari se pare ca incendiul a pornit de la o scanteie si de la scurgerile de hidrogen. Acest dezastru aviatic ramane in istorie ca evenimentul ce a marcat sfarsitul erei dirijabilelor.

Dirijabilul Hindenburg. Dezastrul din 1937 care a schimbat lumea
Dirijabilul Hindenburg. Dezastrul din 1937 care a schimbat lumea: hartii de propaganda aruncate din dirijabilul Hindenburg 1936. Sursa foto: Wikipedia.org

Reporterii veniti la fata locului pentru a filma sosirea acestei masinarii au surprins Dirijabilul Hindenburg cuprins de flacari. Presa de la acea vreme, Pathe News, Universal Newsreel, Paramount News, Movietone News, reusind sa inregistreze cateva cadre cu teribilul accident.

Sursa video: Universal/The Federal File/Youtube.