Escadrila Alba a facut istorie in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Unitatea speciala, formata exclusiv din femei-pilot, a reusit sa salveze vietile a mii de soldati, care se aflau pe campul de lupta. Escadrila ingerilor s-a nascut din dorinta unei printese, Marina Stirbei.
Escadrila Alba
Printre obuze si focuri de arme, avioanele poloneze tip RWD-13 si RWD-13 S, cu insemnul Crucii Rosii, se strecurau pe front. Era ”Escadrila Sanitara”, iar la bordul avioanelor nu erau ofiteri, ci femei-pilot cu un curaj nebun. Misiunea? Salvarea soldatilor raniti de pe frontul celui de-al Doilea Razboi Mondial.
Din escadrila faceau parte avioatoare de elita ale RomanieiȘ Mariana Dragescu, Smaranda Braescu, Victoria Pokol, Nadia Russo, Virginia Dutescu, Virginia Thomas. Au avut sute de misiuni si au salvat mii de raniti din cele mai odioase campuri de lupta. Au survolat Frontul de Est, la Odessa, Stalingrad, Basarabia si Crimeea. In anul 1942 Escadrila va fi redenumita Escadrila 108 Transport Usor cu sectiile I si II, comandate de lt. cdor. av. Isaia Popovici si lt. av. Traian Demetrescu.
La 25 august 1944, Escadrila ingerilor avea sa isi incheie activitate, iar bravele noastre aviatoare au devenit legende de abia dupa 1989.
Printesa Aviatiei, Marina Stirbei
Marina Stirbei s-a nascut in anul 1912 la Viena si era fiica Printului George Stirbei si verisoara aviatorului militar Constantin Cantacuzino.
O singura pasiune inflacarata a avut, inaltul cer si zborul precum al unei pasari. Si a reusit sa isi indeplineasca visul la Scoala de Pilotaj ”Mircea Cantacuzino”, unde va obtine brevetul de pilot gr.II, in anul 1935.
Primul zbor l-a facut in anul 1936, pe ruta Bucuresti-Stockholm, cu avionul sau botezat ”Icar”. A fost prima femeie din Romania care a survolat Marea Baltica in conditii meteo nefavorabile, dar misiunea a fost indeplinita cu succes. Aici a aflat si a fost inspirata de Asociatia de Femei Pilot din Finlanda, ”Lotta Svard”, care ajuta ranitii de pe front.
Si asa i-a venit idee infiintarii ”Escadrilei Sanitare”. Pe fondul celui de-al doilea Razboi Mondial, printesa isi va face cunoscute intentiile si va depune un memoriu la Ministerul Transporturilor Navale si Aeriene.
Subsecretarul de stat de la acea vreme, comandorul Gheorghe Jienescu, aproba cererea la 25 iunie 1940. Ulterior unitatea speciala va fi cunoscuta ca ”Escadrila Alba”. O unitate formata exclusiv din femei-pilot care aveau misiunea clara de a transporta de pe front soldatii raniti. Romania a fost prima si singura tara care a avut o asemenea unitate in timpul marii conflagratii mondiale.
Presa secolului XXI a numit-o ”Printesa Aviatiei Romanesti”.
Ajutoarele sanitare de pe front
- Mariana Dragescu – O tarie de caracter exceptionala si un curaj fantastic au determinat-o pe magnifica avioatore Mariana Dragescu sa lupte de partea Binelui pana in ultima zi de razboi. A ajutat, singura, peste 1500 de soldati raniti si a fost pilot de legatura pentru Grupul 2 Observatii.
- Victoria Pokol– A fost pilot de legatura si a zburat cu avionul personal, Bücker Bü 131 „Jungmann”.
- Nadia Russo – A facut parte din ”Escadrila Alba” pana in anul 1943 cand s-a retras din motive medicale.
- Virginia Dutescu – Maestra acrobatiei aeriene reusea sa zboare cu spatele si a fost prima femeie instructor de pilotaj. A transportat raniti, in cadrul escadrilei, pana in anul 1941.
- Virginia Thomas – Chiar daca fusese stewardesa, asta nu a impiedicat-o sa survoleze campul de lupta. A fost incadrata in Escadrila Sanitara in 1940, iar dupa desfiintare, in 1943 a transportat raniti cu masina in cadrul Spitalului de Cruce Rosie nr. 3.
- Smaranda Braescu – Absolvise Scoala de Pilotaj ”Mircea Cantacuzino”, ca in anul 1942 sa fie pilot de legatura in cadrul Escadrilei 108 Transport Usor. Anul urmator se va muta la la Escadrila 105 Transport Greu.
- Eliza Vulcu – In anul 1942, pilotul de legatura Eliza Vulcu trece la Grupul Aerotransport Militar pe avion RWD-13.
- Maria Nicolae – Intre 1942-1943 va fi pilot in Escadrila 108 Transport Usor.
- Stela Hutan – Cea mai tanara dintre avioatoare a venit ultima in Escadrila 108, in anul 1943.
Victoria Comsa, Maria Adam, Jana Iliescu, Maria Voitec nu au mai ajuns pe front. Au murit in urma unui accident produs de avionul pe care acestea invatau, Monospar ST-25 nr. 1.