Istoria de 100 de ani a fabricii Elba incepe in anul 1921, la Timisoara, prin infiintarea firmei ”DURA” care producea reperele pentru corpurile de iluminat. In perioada comunista bateriile Elba erau nelipsite din casele romanilor, iar multe dintre produsele fabricate aici erau exportate. Dupa anii ’90, Fabrica Elba este salvata de catre firma Renault, ulterior fiind si privatizata.

Fabrica Elba. Sursa foto: opiniatimisoarei.ro
Fabrica Elba. Sursa foto: opiniatimisoarei.ro

Fabrica Elba

In Timisoara anului 1921 se punea prima caramida la constructia firmei ”DURA” ce avea sa fie punctul de plecare pentru viitoarea Fabrica Elba. Doi ani mai tarziu, apare firma ”Rudolf Kissling si Fiul” care in anul 1925 se va transforma in ”Lumina”- Fabrica Romana de Candelabre si Marfuri Metalice.

In perioada interbelica, din cauza crizei economice, cele doua firme ”DURA” si ”Lumina”au devenit ”Uzinele Dura”. In anul 1948, ”Uzinele Dura”se transforma sub denumirea de ELECTROBANAT. Dupa anii ’90, firma isi ia numele de S.C. ELBA S.A. Iar in anul 1997 se alatura unei firme olandeze (iluminat stradal) si devine Philips and Elba Street Lighting S.R.L. Din anul 2013 este cunoscuta ca fiind ELBA S.A.

Bateriile Elba, nelipsite din casele romanilor, in perioada comunista

Perioada comunista a fost cunoscuta pentru avantul industrializarii masive si al exporturilor produselor fabricate in Romania. Fabrica din Timisoara se afla si ea in topul firmelor care produceau, chiar daca, se spune, ca Nicolae Ceausescu nu a vizitat aceasta fabrica pentru ca era prea mica. La Fabrica Elba se produceau celebrele baterii destinate lanternelor. Bateriile aveau o forma patrata si erau invelite intr-o hartie rosie cu alb si albastru.

Baterii Elba, Electrobanat. Sursa foto: malalt.wordpress.com
Baterii Elba, Electrobanat. Sursa foto: malalt.wordpress.com

Multi romani si le amintesc datorita modului cum erau incercate pentru a vedea daca sunt incarcate. Bornele bateriilor erau puse pe limba, si daca acestea erau incarcate, lasau o senzatie de usturime. Folosite adesea in lanternele fabricate tot la Timisoara, acestea aveau un inconvenient, nu putea fi lasate in lanterna deoarece curgea acidul din ele.

De la baterii, la faruri si lampi auto, dar si corpuri de iluminat

Pe poarta fabricii, in anul 1952, ieseau primele faruri si lampi auto destinate camioanelor si tractoarelor. In perioada 1956-1970, Fabrica Elba din Timisoara a produs faruri si lampi pentru Dacia, iar in ’72, in urma obtinerii ”licentei Cibie-Franta” devine producator pentru Dacia 1300. In perioada comunista, produsele fabricate la Elba: faruri, lampi auto, corpuri de iluminat erau destinate atat romanilor cat si exportului in Rusia, Cehoslovacia si Germania.

Istoria Elba. Sursa foto: mediafax.ro
Istoria Elba. Sursa foto: mediafax.ro

Dupa anii ’90, rand pe rand, au inceput sa fie falimentate mai multe intreprinderi din Romania, a disparut Tractorul Brasov, ARO, Fabrica 23 August si multe altele. Astfel ca, Fabrica Elba a intrat si ea in criza economica, dar a fost salvata la timp de venirea in tara noastra a grupului Renault. In fabrica se produceau acum faruri si stopuri pentru Dacia Renault.

Un nou inceput pentru Fabrica Elba

Timp de peste 60 de ani, Fabrica Elba din Timisoara a functionat pe un teren de 7 hectare, langa Gara de Nord. Dar in anul 2006 a fost gandit un nou proiect menit sa dezvolte productia. Fabrica a fost mutata in cartierul Freidorf, unde exista Parcul Industrial si Tehnologic al Primariei orasului. Proiectul a costat 25 de milioane de euro. Investitia in noi utilaje, din ’95 pana in 2013, a mai costat firma alte 50 de milioane de euro.

Hala auto Elba. Sursa foto: mediafax.ro
Hala auto Elba. Sursa foto: mediafax.ro

Odata cu noile directive ale UE privind folosirea becurilor economice, Fabrica Elba s-a adaptat, iar acum produce corpuri de iluminat fluorescente si LED. Fabrica a montat in Timisoara becuri LED, iar cladirile importante din tara beneficiaza si ele de lumina marca ELBA.

Conform publicatiei opiniatimisoarei, propietarii terenului, unde a functionat vechea Fabrica Elba, vor sa vanda pentru suma de 24 de milioane de euro. Terenul valoros, de peste 7 hectare este amplasat in centrul Timisoarei, fiind inconjurat de artere principale ale orasului. Noile schimbari fac parte si din viitorul Plan Urbanistic General al Timisoarei, se mai arata in opiniatimisoarei.ro.