Cu aproape 58 de ani inainte ca primul om sa zboare in spatiu, Wright Flyer din 1903 a devenit prima masinarie care putea zbura, echipata cu motor, mai greu decat aerul si care putea fi controlata.

Fratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motorFratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motor
Fratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motorFratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motor. Sursa foto: almaghlooth.com

Americanii Wilbur si Orville Wright, pasionati de zmee, inca din copilarie, au gasit inspiratie in acesta inventie de pe taramul Chinei. ,,Triumful” lor la Kitty Hawk, Carolina de Nord a fost inregistrat la 17 decembrie 1903, potrivit Britannica. Admiratori ai lucrarilor lui Otto Lilienthal, au hotarat sa studieze locul accidentului aviatic al modelului lor si sa recreeze avionul.

1889, construirea planorului Wright

In acest an ce doi frati incep constructia primului avion nemotorizat. Vor recalcula chiar si coeficientul ,,Smeaton”(raportul dintre portanta si rezistenta de aer), gresit de predecesorul lor. In toamna lui 1900 are loc prima incercare cu inventia celor doi, in regiunea Kill Devil Hills langa Kitty Hawk din Carolina de Nord, pe malul Oceanului Atlantic.

Fratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motor
Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motor: 1901. Sursa foto: Wikipedia.org

In anul 1901, cei doi reusesc sa ridice in aer planorul ce isi mentine cursul 100 de metri, la o viteza de 35 de kilometri pe ora. Cu un aparat mult imbunatatit si tehnica, in anul 1902, fratii Wright reusesc sa parcurga 622,5 metri, iar anul urmator monteaza si un motor pe planor.

17 decembrie 1903

Orville Wright reuseste, la 17 decembrie 1903, sa zboare timp de 12 secunde, pe o distanta de 37 de metri, cu o viteza de aproape 11 kilometri pe ora. Wright Flyer I reusise sa isi mentina pozitia in aer.

Fratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motorFratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motor
Wright Flyer I – 17 decembrie 1903. Sursa foto: Wikipedia.org

Wilbur Wright inregistreaza si el un zbor de 59 de secunde, pe o distanta de 260 de metri si cu o viteza de 19 kilometri pe ora. Avionul de 340 de kilograme era realizat din lemn, avea o latime de 12,3 metri si o lungime de 6,4 metri, iar aripile sale erau din panza.

Fratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motorFratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motor
Wilbur zboara 5 minute si 4 secunde in noiembrie 1904, in aparatul Wright Flyer II. Sursa foto: Wikipedia.org

Incepand cu anul 1905 apar si primii pionieri ai aviatiei europeni. Pe 18 martie 1906, Traian Vuia zboara in Paris, pe o distanta de 12 metri. Jacob Christian Hansen Ellehammer zboara in 1906 pe insula Lindholm, pe o distanta de circa 40 de metri.

Brevetul original al inventiei fratilor Wright a fost gasit dupa 36 de ani

Documentul oficial al pionierilor aviatiei a fost inregistrat la 23 martie 1903, iar brevetul a fost aprobat in anul 1906. Ce continea acest act oficial expus la Arhivele Nationale din Washington? O cerere pentru aprobarea inventiei, diagrama si declaratia pe propria raspundere, potrivit careia cei doi erau singurii inventatori.

Fratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motorFratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motor
Fratii Wright. Americanii care au intrat in istorie efectuand primul zbor cu un aparat cu motor: brevet de inventie. Sursa foto: historia.ro

Insa, fratii Orville si Wilbur Wright nu au asteptat brevetul. Asa se intampla ca la 17 decembrie 1903 efectueaza primul zbor. 12 secunde in aer, atat a putut masinaria rezista.

Brevetul inventiei cu numarul 821,323 ajunge in mana fratilor pe 22 mai 1906.

Inventia si zborurile au fost contestate de-a lungul anilor. Documente vechi, ratacite in arhivele Institutului Smithsonian prin 1978, au fost regasite dupa mai bine de trei decenii si inapoiate Muzeului National al Arhivelor.