Istoria portului vital al Romaniei, Portul Constanta

6429
Portul Constanta. Sursa foto: simplyconstanta.ro
Portul Constanta. Sursa foto: simplyconstanta.ro

Istoria Portului Constanta se leaga de cea a orasului. Conform izvoarelor istorice, teritoriul dintre Dunare si Marea Neagra era al vechiului Tomis, unde pana in secolul I i.Hr. localnicii si grecii stabiliti aici faceau negot. Ulterior asezarea greceasca intra sub dominatie romana, iar poetul Ovidius, exilat aici, face si primele consemnari ale orasului.

Inceputuri

Prima atestare documentare a orasului Constanta dateaza din anul 657 i.Hr. Schimburile comerciale avea loc in ”Edificiul roman cu mozaic”, constructia admirata de toti turistii, situata intre faleza si instalatiile portuare.

In perioada dominatiei Imperiului Otoman, portul apare cu numele de Kustendge-denumirea in limba turca a orasului Constanta. Fiind aproape de malurile turcesti, Portul Constanta era locul cronicarilor turci, calatoriilor din Imperiu, dar si a calatorilor europeni, in special venetieni.

Constanta in trecut. Sursa foto: descopera.ro
Constanta in trecut. Sursa foto: descopera.ro

In anul 1857 sunt realizate primele imbunatatiri, cand turcii concesioneaza construirea portului si a caii ferate englezilor de la ”Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd.” Dupa Razboiul de independenta (1877-1878), Romania scapa de sub dominatia Imperiului Otoman si apar primele preocupari pentru construirea unui port in tanarul stat. De altfel, instalatiile portuare vor reveni statului roman.

Regele Carol I spunea despre port ca: ”va deveni unul din cele mai insemnate ale Orientului si un izvor de bogatie pentru tara intreaga”.

Inceperea lucrarilor de constructie

Piatra de temelia a Portului Constanta a fost pusa de primul rege al Romaniei, Carol I la 16 octombrie 1896.

”…intemeierea unui port la tarmurile vechiului Pont Euxin, unde din veacurile cele mai indepartate comertul a gasit un loc de adapost, unde atatea monumente istorice ne aduc aminte vechea dominatie a stramosilor nostri romani si unde s-a sfarsit poetul Ovidiu.”Document scris de Carol I

Port. Sursa foto: descopera.ro
Port. Sursa foto: descopera.ro

Mari specialisti au lucrat la planurile de constructie pentru noul nod comercial maritim. Primul care a trasat schitele portului a fost inginerul I.B. Cantacuzino. Lucrarile de constructie au urmat cu modificarile aduse de catre inginerii Gheorghe Duca si Anghel Saligny. S-au creat cheurile, rezervoare de petrol, silozurile si digurile. Lucrarile portuare sunt preluate si finalizate de constructorul podului de la Cernavoda, Anghel Saligny, care astazi ii poarta numele.

In toamna anului 1909 lucrarile erau terminate si se inaugura oficial portul vital al Romaniei, Portul Constanta.

Extinderea Portului Constanta

O perioada importanta pentru extinderea portului a fost si perioada interbelica, care a situat Constanta printre primele porturi europene. In acest timp s-au adaugat noi elemente ca docul plutitor, uscatoria de porumb, bursa sau cladirea administratiei portuare.

Din pacate cele doua conflagratii mondiale aveau sa aduca pagube importante tarii, precum si portului romanesc. In anii ’60 s-au realizat din nou lucrari de extindere si modernizare, care au fost influentate si de construirea Canalului Dunare-Marea Neagra, in anul 1984.

Portul Constanta. Sursa foto: riseproject.ro
Portul Constanta. Sursa foto: riseproject.ro

De-a lungul timpului, Portul Constanta s-a tot dezvoltat si a ajuns la dimensiuni impresionante, acoperind in prezent o suprafata de 3.900 de hectare. Portul este alcatuit din: portul maritim, portul fluvial si portul turistic si are 8 terminale.

Conform directorului general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime -Constanta, Dan Tivilichi, 75% din marfurile care tranziteaza Romania ajung in port. Mai mult de atat, cantitatea de marfa operata anul acesta va depasi 60 de milioane de tone.

Port. Sursa foto: focus-energetic.ro
Port. Sursa foto: focus-energetic.ro

De asemenea, Portul Constanta este granarul Europei, situandu-se pe primul loc. Prin portul de la Marea Neagra sunt exportate granele marilor tari ale batranului continent, devansand portul Rouen din Franta, a mai explicat directorul CNAPMC pentru romanialibera.ro.

Autoritatile portuare spun ca lunile urmatoare se asteapta si redeschiderea liniei Constanta-Instanbul, iar in viitorul apropiat spera sa se dezvolte si segmentul de energie si construirea unui terminal de petrol.