Jean Bart a dat literaturii romane primul jurnal de bord si a facut cunoscut cel mai estic punct al tarii, orasul-port Sulina. Calatoria sa spre pitorescul Europolis este prezentata de cele mai autentice descrieri, o poveste romantata care va va purta in timp, acolo unde Dunarea intalneste Marea Neagra.

Jean Bart. Calatoria ,,corsarului'' spre frumosul Europolis
Eugeniu Botez. Sursa foto: Wikipedia.org

Jean Bart pesudonim imprumutat de la un corsar francez din secolul al XVII-lea

Jean Bart, pseudonimul literar al lui Eugeniu P. Botez a fost imprumutat de catre scriitorul din Botosani de la un corsar francez al secolului XVII-lea.

Jean Bart. Calatoria ,,corsarului'' spre frumosul Europolis
Jean Bart, corsar francez. Sursa foto: Wikipedia.org

Nascut la Burdujeni la 28 noiembrie 1877, familia acestuia se va muta la Iasi, pe Dealul Copoului. Eugeniu Botez a invatat la ,,Scoala de baieti numarul 2” din Pacurari, unde l-a avut profesor pe renumitul Ion Creanga. Intre anii 1889-1894, va urma Liceul Militar din Iasi, asa cum cerea traditia de familie. In anul 1896 absolva Scoala de ofiteri, iar partea de teorie o va pune in practica pe Bricul Mircea.

In acest rastimp va infiinta Revista Maritima si Liga Navala Romana. ,,Trotus” sau ,,Gh.Rot” sunt pseudonime cu care semnase cateva articole si pe care le va parasi pentru un nume mult mai sonor, Jean Bart.

Prima carte tiparita a fost Jurnal de bord in 1901, povesti inspirate de calatoriile sale. Au urmat apoi, Datorii uitate (1916), Prinţesa Bibita (1923), In Delta (1925), Peste ocean (1926), Insemnari si amintiri (1928), Schite marine din lumea porturilor (1928).

Jean Bart. Calatoria ,,corsarului'' spre frumosul Europolis
Hotii de cereale-prima pagina din primul capitol al romanului Europolis. Sursa foto: Wikipedia.org

Dar romanul care i-a adus cel mai mare succes este Europolis, ,,un vast roman din viata porturilor dunarene, in care va fi descris amalgamul de popoare adunat intr-o Europa in miniatura.” Primul capitol al romanului, Hotii de cereale va fi publicat in Viata Romaneasca din anul 1933. In luna aprilie apare editia integrala a romanului Europolis tiparit la editura Adevarul. Critul literar George Calinescu va semna prima recenzie a cartii.

Europolis prezinta povestea Penelopei si Evantiei in orasul,,unde batranul Danubiu isi pierde si apa si numele in mare”. Recunoastem din descrierile magnifice, cel mai estic punct al Romaniei, orasul Sulina, pe vremea cand era un port tare cosmopolit.

Pareri despre romanul ,,Europolis”

Garabet Ibraileanu spunea ca romanul ,,…este o lume noua, foarte interesanta si tratata de un romancier, nu de un povestitor. Are intriga, mediu, personaje, mai ales cele doua femei: Penelopa si Evantia.”

Si criticul literar Nicolae Manolescu a fost impresionat de povestea evocata in roman:,,Pe degetele de la o mana se numara romanele de aventuri demne de a fi remarcate: EuropolisToate panzele sus!, Ciresarii, Seri albastre.”

Eugeniu Botez este primul scriitor care a adus in atentie in literatura romana jurnalul de bord si schita marina.

Iata cum descrie, scriitorul nostru, orasul port Sulina:

,,Ziua şi noaptea se lucra la incărcarea vapoarelor. Numai in miezul zilei portul era mort. Sub ploaia de aur a soarelui de vara natura intreaga dormea molesita. Nici o adiere, nici un semn de viata. Pamantul si apa, oameni si animale cadeau parca deodata intr-o adanca letargie. Nici o vietuitoare nu mai misca pe cheiurile infierbantate. Când soarele ajungea la zenit, portul mut, poleit intr-o lumina orbitoare, parea in arsita zilei un oras mort, adormit printr-o vraja, pietrificat de veacuri – un oras fantoma”. Europolis