Numarul 999. Numele primului vehicul ce a atins viteza de 181 km

1251
Numarul 999. Numele primului vehicul ce a atins viteza de 181 km
Numarul 999. Numele primului vehicul ce a atins viteza de 181 km: No.999 la Targul Feroviar din 1948. Sursa foto: Ed Nowak/ penneyvanderbilt.wordpress.com

La inceputul anilor 1890 concurenta intre caile ferate ale Americii crescuse, New York Central si Pennsylvania isi disputau cele mai bune servicii, astfel a aparut NYC 999. Mai exact locomotiva No.999, o masinarie cu abur, tip 4-4-0(4 roti principale, 4 roti de antrenare si 0 roti de tractiune), construita de New York Central & Hudson River Rail in 1893. Destinatia sa, Expozitia Columbiana din acel an de la Chicago, iar pentru asta trebuia transportat trenul Empire State Express. Se pare ca numarul 999 a fost primul vehicul din lume care a calatorit cu peste 160 de kilometri pe ora.

Numarul 999. Numele primului vehicul ce a atins viteza de 181 km
Numarul 999. Numele primului vehicul ce a atins viteza de 181 km. Sursa foto: schenectadyhistory.org

Numarul 999 – record mondial la viteza pe sine

Designul locomotivei este conceput de William Buchanan, superintendent al New York Central. La 10 mai 1893, o locomotiva cu pas inalt a parcurs distanta dintre orasul Syracuse si Buffalo, tragand dupa ea trenul Empire State Express cu o viteza de 181 de kilometri. No. 999 a facut istorie, a devenit cel mai rapid vehicul terestru, cu un record pastrat timp de 10 ani.

Numarul 999. Numele primului vehicul ce a atins viteza de 181 km
Numarul 999. Numele primului vehicul ce a atins viteza de 181 km: No.999 in epoca moderna. Sursa foto: ailarchive.net

Dupa expozitie, No.999 a rulat pe sinele ferate mii de kilometri cu pasageri sau marfa. In anul 1933, locomotiva a revenit la Chicago pentru Centrul de Progres al Lumii, ulterior in anul 1948-1949 la Targul Feroviar din acelasi oras.

Numarul 999. Numele primului vehicul ce a atins viteza de 181 km
Numarul 999. Numele primului vehicul ce a atins viteza de 181 km. Sursa foto: Pinterest.com

Progresele in domeniul feroviar, in special aparitia motorului diesel-electric, au redus rutele lui No. 999, fiind retras in anul 1952. De altfel, caile ferat renunta la puterea aburului si trimit locomotivele la dezmembrari. Din fericire, Centrul din New York a donat locomotiva Muzeului de Stiinta si Industrie din Chicago 10 ani mai tarziu, ajungand la muzeu de abia in 1968.

In epoca noastra cel mai rapid tren este al Japoniei. Trenul maglev, ce foloseste levitatia magnetica, a atins o viteza de 603 kilometri pe ora, la unul dintre testele la care a fost supus.