Majestatea Sa Regele Mihai I s-a stins din viata la 5 decembrie 2017, la resedinta sa din Elvetia, anul in care a implinit 96 de ani. Este inmormantat la Curtea de Arges alaturi de sotia sa Regina Ana si de alte capete incoronate ale Romaniei.
Suveranul diplomat, tenace si calculat a avut si o alta fata mai putin stiuta. Regele Mihai I a iubit masinile, a fost inconjurat de animale si i-a placut sa zboare, avand chiar si brevet de pilot. Redam si noi cateva fragmente din viata personala a ultimului monarh al Romaniei, asa cum putini au avut ocazia sa il cunoasca.
Pasiunea pentru necuvantatoare
Regele Mihai I a iubit foarte mult animalele. De-a lungul vietii sale, Majestatea Sa a crescut mai multe animale de companie, in special caini. Regele Romaniei a avut un caine negru din rasa labrador pe care l-a numit Thor, apoi a urmat Ticko din rasa West Highland Terrier. Au mai urmat si alti caini, Tippy din rasa Basengi sau Flip, un Cocker Spaniel simpatic.
Cat a durat exilul, la resedintele din Elvetia, Regele Mihai si Regina Ana au crescut si aici patru caini. Acestia erau din rasa Chiuhaua si li s-a pus numele de Ecco, Voila, Bambi si Bianco. Ultimul caine pe care Regele Mihai l-a crescut in Romania, inainte de abdicarea fortata, se numea Azzo. Un frumos ciobanesc german care, din pacate, a fost lasat la Castelul Regal de la Savarsin. Se spune ca a fost lasat in Romania din cauza batranetii si a bolii. Sau poate ca nu i-a fost permis regelui sa il ia cu el pe prietenul care l-a insotit atatia ani.
Pasiunea pentru masini
Pasiunea pentru automobile a avut-o inca din copilarie. La doar 6 ani, Principele Mihai primea prima sa masina. Se numea ”Gandacul Rosu” si era o masina electrica englezeasca primita in dar, in anul 1927. Avea de unde sa mosteneasca aceasta pasiune pentru caii-putere. Bunica sa Regina Maria se urca la volanul masinii, matusa Principesa Ileana la fel, iar unchiul Principele Nicolae participa la curse.
Prima masina adevarata a fost un Morris 1927 primita, la 8 ani, de la unchiul sau Principele Nicolae.
Consemnarile unei bunici despre nepotul sau si pasiunea acestuia pentru motoare:
,,Cotroceni, 22 aprilie 1926: Mai frumos si mai insorit ca oricand. (Mai tarziu am facut un tur in gradina, unde l-am intalnit pe Miky, care mana o adorabila pereche de cai micuti, dintr-o dragalasa trasurica primita in dar de la Timisoara sau Sinaia. 1 septembrie 1926/( Ileana si cu mine am pranzit in balcon, impreuna cu Miky. El a fost nespus de amuzant. Din pacate pentru sarmanele noastre urechi, ocazional, el isi imagineaza ca este un motor, un motor nu prea bun dupa zgomotul pe care il face”, nota bunica Regina Maria a Romaniei, in ,,Insemnari zilnice.”scrie jurnalul.ro.
Regele Mihai a avut in colectia sa personala 38 de masini, printre care 4 jeepuri militare de tip Bantam, Ford sau Willys. Pe 3 dintre ele le-a reconditionat singur. A stat aplecat asupra motoarelor si cu o dexteritate si precizie fina le-a facut sa mearga, mai mult chiar sa arate ca in salonul auto. Printre masinile preferate ale regelui s-au numarat: Rolls-Royce-ul Regelui Ferdinand, Hispano-Suiza, Mercedes-Benz 540K si un Jaguar SS 100 Supersport.
In anii de viata a condus peste doua milioane de kilometri. Pasiunea sa pentru automobile este prezentata si de Principele Radu de Romania in cartea-album ,,Masinile Regelui”, publicata ca un cadou aniversar pentru implinirea a 91 de ani. Cu un an inainte, la 25 octombrie se inaugura pe domeniul regal de la Savarsin, Muzeul Regal al Automobilismului. Un muzeu care gazduieste masinile regale, fotografii, atelierul mecanic al regelui si unelte folosite pentru reconditionarea masinilor vechi. Un muzeu care in prezent este deschis si vizitatorilor.
Pasiune pentru zbor
Nu a fost o pasiune dintotdeauna. Regele Mihai a inceput sa piloteze din cauza raului de avion. Povestea spune ca a plecat cu avionul impreuna cu maresalul Antonescu spre frontul din Crimeea. Pe drumul de intoarcere, regele s-a simtit rau din cauza turbulentelor. Asa a ajuns pe scaunul secundului, iar pilotul Casei Regale, Udriski i-a dat mansa.
Pilotul avusese cel mai bun antidot. Preocupat sa mentina cursul drept, regele a uitat de starea de rau. Si asa a inceput dragostea pentru masinariile cu aripi. A obtinut brevetul de pilot in tara natala, iar cat a fost in exil a facut numeroase ore de pilotaj la compania aeriana Lear Jets and Co din Geneva. Regele Mihai a efectuat 955 de ore si 55 de minute de zbor la mansa avionului.