Anul acesta se implineste jumatate de secol de cand prima Dacie a fost produsa de Automobile Dacia S.A sub licenta celor de la Renault. A reprezentat marca-simbol a anilor comunismului, un model mult asteptat si dorit de soferi.

Prima Dacie. Modelul 1100

Primul model de serie al Automobile Dacia S.A a fost Dacia 1100, realizat la Uzina Colibasi, in judetul Arges. Pentru a scurta timpul de productie si pentru a fi mai eficienti, maestrii se decid ca noua emblema a tarii sa fie realizata sub licenta. Vor lua parte la licitatia deschisa de autoritatile romane, marcile Fiat, Peugeot, Alfa Romeo, Renault si Austin.

Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: 1100. Sursa foto: group-renault.com

In anul 1966, influentat de venirea presedintelui francez Charles de Gaulle in Romania, Nicolae Ceausescu va lua hotararea ca productia de automobile sa aiba licenta Renault. Cu acordul ambelor parti, in uzina romaneasca a fost creat un model Renault sub marca Dacia. Modelul 1100 nefiind altceva decat faimosul Renault 8.

Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: Uzinele Dacia. Sursa foto: economica.net

Uzina de Atomobile Mioveni a fost ridicata in doar 1 an si jumatate, iar la 20 august 1968 era ansamblata Dacia 1100 sub licenta Renault 8, o berlina cu motor pe spate. In 4 ani, cat a durat productia acestui model, de pe portile fabricii au iesit 44.000 de masini Dacia.

Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: Dacia 1100. Sursa foto: automobileromanesti.ro

In prezent un exemplar Dacia 1100 se vinde pe un site de comert online cu suma de 4.000 de euro.

Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: 1100. Sursa foto: automobileromanesti.ro

Prima Dacie: De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8

Dacia 1100, cosmetizatul Renault 8 a fost doar un model intermediar al producatorului roman. Asta pana la aparitia modelului Dacia 1300.

Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8. Sursa foto: motoimg.com

Dar asta nu insemana ca nu a facut furori in acele vremuri. Masina avea un design elegant, beneficia de caroserie autoportanta si dispunea de tapiterie din imitatie de piele, in mai multe culori, foarte bine realizata. La interior era foarte bine echipata: vitezometru, indicator de benzina, semnalizatoare, indicatorii de ulei, presiune si apa, cadrane moderne. Era tot ce isi putea dori, in acei ani, un sofer dintr-un bloc comunist.

Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: 1100. Sursa foto: ilikemag.ro
Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: Interior Dacia 1100. Sursa foto: 1100club.ro

De asemenea, Dacia 1100 avea climatizare interioara, avand posibilitatea de a dezgheta parbrizul. Motorul, ce punea in miscare Dacia 1100, era Sierra 1100, ce conferea viteza maxima de 135 de kilometri pe ora. In cazul manevrelor foarte bruste, franele aveau un limitator de presiune, ce evita blocarea rotilor.

Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: Dacia 1100 S. Sursa foto: automobileromanesti.ro

Stiati ca Dacia Automobile S.A a fabricat si masini sportive, destinate raliului? Dacia 1100 S, careia ii se adaugasera 2 faruri, avea un motor puternic, anvelope mult mai late si atingea viteza maxima de 145 de kilometri pe ora. In uzina Dacia au fost create chiar si 5 modele SS, cu un motor de 108 CP, folosite pentru escorta presedintelui.

Viitorul Daciei 1100

Potrivit auto-bild.ro, Alex Maris i-a redat Daciei 1100 un aspect futurist. Tanarul s-a folosit de imaginile cu automobilul romanesc si a creat proiectul Concept 1100 Roadster. Student in cadrul Facultatatii de Design de Produs si Mediu din Brasov, a folosit schitele pentru lucrarea de licenta. Ce spuneti? Merita sa intre in productie un asemenea model?

Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: Concept 1100 Roadster. Sursa foto: alexandrumaris.ro/promotor.ro
Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: Schita concept. Sursa foto: alexandrumaris.ro
Prima Dacie. De ce era in stare ''clona''romaneasca a lui Renault 8
Prima Dacie. De ce era in stare ”clona”romaneasca a lui Renault 8: Concept 1100 Roadster. Sursa foto: alexandrumaris.ro