Trenul SF al lui Henri Coanda. De la Bucuresti la Ploiesti in 8 minute

Trasee prin tuburi vidate cu o viteza de pana la 500 km/ora

8985
Trenul lui Coanda. Sursa foto: stiri-extreme.ro
Trenul lui Coanda. Sursa foto: stiri-extreme.ro

Numele romanului Henri Marie Coanda ramane in istorie pentru constructia aparatelor cu elice, cunoscute sub numele „Bristol-Coanda”, si pentru inventia care a revolutionat aeronautica, „efectul Coanda”.

Putini sunt insa cei care stiu ca, in anii ’70 marele savant a inventat un tren, care era capabil sa circule cu viteza de peste 500 de kilometri pe ora.

Inca o data ni se confirma faptul ca Romania nu a dus lipsa de creiere, de inventivitate si de oameni vizionari, insa prea putin sau deloc apreciati, ori uitati in negura timpului.

Asta se intampla si cu amplul proiect inovator ce il visa Henri Coanda, trenul tubular de mare viteza, care in prezent este o ruina.

Trenul SF al lui Henri Coanda

In anii ’70, savantul roman Henri Coanda concepea planurile proiectului pentru un tren rapid. Acesta urma sa circule print-un tub, cu o viteza de peste 500 de kilometri pe ora. O inventie care astazi ne-ar fi pozitionat inaintea chinezilor sau a americanilor, dar abandonata de autoritatile romane.

La acea vreme, Nicolae Ceausescu a cerut savantilor o alternativa mai ieftina la metrou.  Revenit in tara, in anul 1969, Henri Conda infiinteaza Institutul de Creatie Stiintifica si Tehnica INCREST. Aici pune bazele pentru trenul tubular, un proiect indraznet pentru acele vremuri.

Henri Marie Coanda si proiectul trenului tubular. Sursa foto: adevarul.ro
Henri Marie Coanda si proiectul trenului tubular. Sursa foto: adevarul.ro

Proiectul a fost pus in practica in comuna Maneciu, in judetul Prahova. Trenul urma sa transporte atat marfuri cat si persoane. Savantul realizase schitele conductelor pe care urma sa circule acest tren revolutionar, pe baza diferentei de presiune atmosferica.

De la Bucuresti la Ploiesti in 8 minute

Acest tren trebuia sa circule cu pasageri, pe cea mai cunoscuta ruta – Bucuresti-Ploiesti, in doar 8 minute. Era vizat si transportul marfurilor, intre Portul Constanta si combinatul siderurgic de la Galati.

Trenul lui Coanda. Sursa foto: forum.metrouusor.com
Trenul lui Coanda. Sursa foto: forum.metrouusor.com

Inainte de revolutie, trenul lui Conda a fost pus in functiune la doua mine din Baia Mare si Caraorman, pe distante mici.

Proiect derulat in cel mai mare secret

In 1972, savantul se stingea din viata, iar inventia sa ramanea mostenire discipolilor sai, care au perfectionat-o. Printre cei care au facut parte din echipa este si inginerul Dan Ionescu:

„Era o premieră mondială, era bazată pe un brevet de invenție a lui Coanda și erau solutii care pentru vremea respectivă puteau fi aplicate”, unul dintre inginerii din echipa lui Coanda, Dan Ionescu.

In anul 1974, pe Valea Teleajanului, aproape de comuna Maneciu, a fost construita o conducta de 300 de metri pentru trenul tubular. Experimentele secrete se realizau intr-o padure de aici, departe de curiosi. Au fost realizate primele transporturi de marfuri, la  doua mine din Baia Mare si Caraorman. Pentru transportul persoanelor, echipa de ingineri a construit o conducta de 1.600 de metri.

Trenul lui Coanda. Sursa foto: stiri-extreme.ro
Trenul lui Coanda. Sursa foto: stiri-extreme.ro

Inginerul Dan Ionescu spune ca a testat acest mijloc de transport, se arata pe digi24:

„Nu avea de ce să ne fie frica, viteze pentru transport de marfuri nu erau atat de mari, erau de circa 10 metri pe secunda. Nu era nicio problema pentru ca, containerele pe care le proiectasem noi erau foarte stabile”, explica inginerul.

Inventia lui Coanda, dupa anul ’89, nu a mai prezentat interes, iar azi mai exista doar pilonii tubului. Nici investitorii nu s-au aratat interesati sa cumpere proiectul vizionar al inventatorului roman.

Inginerii Dan Ionescu si Sorin Dinea spun ca, intreaga echipa visa ca acest tren ar putea fi folosit in Marea Neagra pentru turismul subacvatic. O inventie care astazi ne-ar fi pozitionat inaintea chinezilor sau a americanilor, dar abandonata de autoritatile romane.

In prezent

Ramanem cu amintirile a ceea ce s-ar fi putut crea in Romania, datorita marelui savant Henri Coanda. Adaugam si acest capitol pe lista marilor inventii pierdute sau nerecunoscute din cauza nepasarii si indiferentei pentru valorile romanesti.

De partea cealalta a Lumii Noi, americanii au realizat un test al unui astfel de tren tubular, anul trecut, in statul Nevada. Inventatorul este directorul companiilor SpaceX, Tesla şi Boring, Elon Musk.

Hyperloop. Sursa foto: Getty images/stirileprotv.ro
Hyperloop. Sursa foto: Getty images/stirileprotv.roHyperloop. Sursa foto: Getty images/stirileprotv.ro

Tunelul feroviar de mare viteza se numeste Hyperloop si ar urma sa asigure distanta dintre Los Angeles si San Francisco in numai 35 de minute. Trenul cu propulsie electromagnetica ar urma sa faca primul transport de marfa in anul 2019, iar in 2021 si cel de persoane.

Proiect Hyperloop. Sursa foto: dailymail.co.uk
Proiect Hyperloop. Sursa foto: dailymail.co.uk