Elie Radu. Inginerul care a construit primele sosele din Romania a fost dat uitarii
Elie Radu. Inginerul care a construit primele sosele din Romania a fost dat uitarii. Sursa foto: Wikipedia.org

Elie Radu s-a nascut in Botosani, pe 20 aprilie 1853, nu departe de casa caminarul Gheorghe Eminovici, tatal lui Eminescu. Cu toate ca a ajutat la faurirea Romaniei moderne, inginerul roman a fost uitat de analele istoriei. Stiati ca datorita lui Elie Radu am beneficiat de primul sistem modern din tara de alimentare a oraselor cu apa potabila? Ori ca primele sosele, chiar si peste munti, sutele de poduri, kilometri de cale ferata sau gari au fost ridicate de asa numitul ,,geniu al ingineriei”?

Statia de captare a apei din Bragadiru, construita de Elie Radu, devine unicat in Europa datorita capacitatii mari, 6.560 de metri. Proiecteaza, asemeni modelului din Bragadiru si alte statii in Sinaia, Targoviste, Turnu Severin, Sulina, Botosani, Braila, Pitesti, Iasi, Targu Ocna.

Betonul soselelor din Carpati poarta amprenta lui Elie Radu

Primele sosele moderne din tara au fost proiectate sub condeiul priceput al inginerului Elie Radu. Drumurile din Carpatii semeti, ce legau Tara Romaneasca de Moldova si Transilvania au fost transformate in sosele.

Moroieni-Sinaia, Lotru-Caineni, Targu-Ocna-Slanic-Moldova, Comanesti-Palanca, Dolhasca-Harlau si Calarasi-Lehliu sunt construite de el. Un inginer desavarsit si un vizionar a realizat sosele folosind tehnologia macadamului inventata de scotianul John Loudon McAdam. Tehnologia consta in utilizarea in straturi mai groase a pietrisului, metoda nemaintalnita in prezent, drumurile fiind asfaltate.

Alaturi de Gogu Constantinescu, un alt nume in domeniul ingineriei, Elie Radu a adus in prima plan constructiile din beton armat.

,,Grinda lui Elie Radu”din beton armat inca se mai pastreaza la Politehnica, construita de inginer la inceputul secolului XX.

A realizat podurile de sosea din beton armat peste Jiu, Olt, Vedea, Teleorman, Arges, Raul Doamnei, Prahova, Siret. A mai realizat peste 20 de kilometri de poduri de cale ferata. Garile Fieni, Curtea de Arges, Galati, Calafat, Comanesti, dar si zeci de cladiri publice.

A fost primul profesor din Romania care a predat cursul de edilitare-alimentarea cu apa potabila si canalizare a oraselor la Politehnica din Bucuresti.

In pofida tuturor realizarilor sale, a murit in anonimat pe 10 octombrie 1931, fiind inmormantat la Cimitirul Bellu.

De altfel, inginerul Elie Radu a fost un om modest, ramanand celebru discursul sau la implinirea a 45 de ani de activitate.

”Nu-mi cereti sa va tin discursuri, ca sa va arat cum stiu sa vorbesc; dati-mi mai bine o planseta, o rigla si un echer pentru a va face un proiect.”